Als je je voor het eerst in influencer marketing gaat verdiepen, dan kan dat best lastig zijn. Waar moet je beginnen, wat zijn de risico’s en wat levert het op? Een manier waarop je het risico kan verkleinen en het proces kan stroomlijnen, is door samen te werken met een influencer marketingbureau. Je hebt als bedrijf of merk zijnde verschillende opties als je wilt gaan inzetten op influencer marketing.
1. Organisch – je zoekt en bouwt zelf relaties op met influencers. De influencer campagnes voer je vervolgens in eigen beheer uit;
2. Platforms – je voert de influencer-campagnes nog steeds intern uit, maar je gebruikt gespecialiseerde platforms om geschikte influencers te vinden;
3. Bureaus – je betaalt een gespecialiseerd marketingbureau om je influencer-campagne voor je op te zetten en uit te voeren (inclusief de selectie van influencers).
De meeste bedrijven maken gebruik van reclamebureaus voor een deel van hun marketing activiteiten. Het is voor deze bedrijven geen grote stap of beslissing om ook influencer marketing uit te besteden. Misschien kan het zelfs bij het bureau waar je al mee samenwerkt?
Zoals de naam al aangeeft, is een influence-marketingbureau een organisatie die met merken en influencers samenwerkt om influencer-marketingcampagnes uit te voeren, voornamelijk via sociale media. Sommige bureaus zijn gespecialiseerd in het produceren van influencer-campagnes met behulp van slechts een of twee sociale netwerken, terwijl anderen graag met influencers werken op vrijwel elk sociaal kanaal.
Een full-service influencer-marketingbureau beheert campagnes van begint tot eind. Zij regelen alles van de ideevorming en planning tot en met het bijsturen en de rapportage aan het einde van de campagne.
Hoewel er veel gespecialiseerde influencer-marketingbureaus zijn, bieden veel creatieve reclamebureaus en social-mediabureaus ook influencer-marketingdiensten aan.
Dit soort marketingbureaus bedenken, beheren en voeren influencer-marketingcampagnes uit voor hun klanten. Deze kunnen verschillende vormen aannemen, waaronder productplaatsing, gesponsorde content en betaalde sponsoring.
De meeste influencer-marketingbureaus bouwen relaties op met grote influencers in een breed scala aan niches. Ze kunnen bij deze influencers terecht wanneer een klant een relevante campagne wil voeren. Dit klantenbestand maakt het voor bureaus gemakkelijk om de geschikte influencers aan te bevelen aan merken en bedrijven.
1. Productplaatsingen - waarbij een influencer het product van een merk integreert in hun sociale media tijdlijn, bijvoorbeeld door te verwijzen naar een product in een bericht, inclusief het in een afbeelding of video;
2. Opbouwen sociale volgers - hier ligt de focus op het vergroten van de populariteit van de sociale kanalen. Soms neemt een influencer zelfs voor een korte tijd het sociale account van een merk over en beheert het, waardoor hij zijn grote publiek meeneemt. Het merk hoopt natuurlijk dat een deel van die bezoekers ook na de overname van de influencer blijft terugkomen;
3. Wedstrijden of weggeefacties - bij deze campagnes is een bureau betrokken dat een of andere vorm van concurrentie coördineert die een influencer promoot;
4. Thema- of hashtag-campagnes - hier werken merken samen met een influencer om content rond een centraal thema of hashtag te creëren en te delen. Idealiter zal de influencer zijn volgers vragen om deel te nemen en de hashtag te gebruiken;
5. Creatieve campagnes – deze moedigen influencers aan om content te creëren die de boodschap of het thema van een merk weerspiegelt.
Vaak werkt een influencer-marketingbureau samen met influencers om de content te creëren die de influencers delen. Door samen te werken kan het beste invulling worden gegeven aan de boodschap van de klant.
Merken benaderen een bureau met een korte vraag om een campagne die een bepaald doel bereikt, bijvoorbeeld het verbeteren van conversies, verkeer, downloads of bekendheid met behulp van influencers. Het bureau zal vervolgens een voorstel maken waarin wordt benadrukt waarom zij denken dat zij het juiste bureau zijn voor de opdracht.
In het voorstel zal vermeld staan wat het bureau allemaal doet, zoals:
· Maken van de creatieve en contentstrategie, zoals de hashtags, locaties, platforms en hoe de belangrijkste campagneboodschap overgebracht dient te worden;
· Vinden van relevante inzichten over het merk, concurrenten, branche en publiek;
· Het selecteren van de meest relevante influencers voor het merk en de campagne;
· Analyseer potentiële influencers om ervoor te zorgen dat ze de beste zijn voor de campagne;
· Beheren van de geselecteerde influencers en produceer de content met hen, zodat de merken dat niet hoeven te doen;
· Beslissen welke statistieken voor succes moet zorgen en spreek verwachtingen uit over de resultaten van de campagne.
Merken moeten op hun beurt alle influencers goedkeuren die het bureau voor hen vindt, samen met alle content die ze voor hen produceren.
Zodra de campagne is afgelopen en mogelijk op overeengekomen mijlpalen onderweg, rapporteert het bureau successtatistieken voor de campagne op basis van de criteria die ze in het voorstel hebben gesteld.
Je kunt influencer-marketingplatforms het beste zien als geavanceerde tools om merken te helpen bij het uitvoeren van verschillende activiteiten die komen kijken bij influencer-marketing. De meest voorkomende activiteit die wordt aangeboden door influencer-marketingplatforms is het ontdekken van influencers. De afgelopen jaren zijn er echter veel platforms verschenen met een andere focus, zoals het exploiteren van een influencer-marktplaats waar je advertenties kan vinden van bedrijven die graag een samenwerking willen aangaan met een influencer.
Als je kiest voor een influencer-marketingplatform, dan moet een merk nog steeds weten hoe influencer-tools gebruikt moeten worden. Als je niet de vaardigheden of tijd hebt om intern een influencer-campagne te voeren, dan kunnen influencer-platforms de zaken tot op zekere hoogte vereenvoudigen. Je moet de campagnes echter nog steeds zelf uitvoeren. Gespecialiseerde influencer marketingbureaus begrijpen precies hoe influencer
marketing werkt en hebben kant-en-klare influencer contacten.
De meeste merken maken gebruik van marketingbureaus voor verschillende activiteiten en daarom is het logisch om hetzelfde te doen voor influencer-marketing. Deze bureaus zijn specialisten op dit gebied en hebben doorgaans meer expertise in huis. Als je kiest voor full-service influencer marketingbureaus worden vrijwel alle onderdelen van uit handen genomen.
Je kunt denken aan de volgende onderdelen:
· De doelgroep voor een campagne bepalen op categorie, leeftijd, geografische locatie en andere filters;
· Het identificeren van populaire influencers die regelmatig deelnemen aan succesvolle influencer- marketingcampagnes en bereid zijn om samen te werken. De influencers moeten relevant zijn voor de
boodschap van een merk en populair zijn bij de gewenste doelgroep voor de specifieke campagne;
· Relaties ontwikkelen met succesvolle influencers;
· Werken met influencers op meerdere sociale platforms en de verschillen van ieder begrijpen. Zo zijn influencer op TikTok bijvoorbeeld heel anders dan die op Instagram of Twitter. Bureaus weten
welke kanalen het beste zijn om bepaalde soorten doelgroepen te vinden;
· Strategieën en ideeën bedenken voor influencer-campagnes die aansluiten bij de doelstellingen van de klant;
· Influencers helpen om boeiende en relevante content te creëren die geschikt is voor het publiek van elke influencer;
· Samenwerken met merken en influencers om berichten op de meest effectieve tijden te plannen om de doelen van een campagne te bereiken;
· Monitoren dat influencers kwalitatieve content delen die voldoet aan de normen, voldoet aan wettelijke richtlijnen en overeenkomt met wat is afgesproken voor de campagne.
De meeste influencer marketingbureaus hebben een netwerk van influencers. Het bureau kan de doelstellingen van een merk voor zijn campagne nemen en automatisch weten welke influencers het beste bij de campagne passen.
Ook fungeren de bureaus als vertrouwde tussenpersonen. De meeste influencers zijn drukbezette mensen, van wie velen elke dag duizenden berichten ontvangen. Ze zullen veel berichten ongelezen achterlaten en daarmee het bereik van deze merken missen. Zodra een influencer echter voor het eerst contact heeft gehad met een influencer-bureau, is de kans veel groter dat hij zijn toekomstige e-mails en andere berichten opent.
De afgelopen jaren zijn er vele influencer marketingbureaus bijgekomen. Je moet echter zelf beslissen welk bureau het beste aan je wensen en behoeften voldoet.
Daarom moet je op zoek gaan naar potentiële bureaus om campagnes voor je merk te voeren. Hieronder enkele vragen die je aan zulke bureau zou kunnen stellen:
1. Hoe lang voert het bureau al influencer-marketingcampagnes uit?
2. Heb je casestudy's van campagnes in dezelfde branche?
3. Heb je referenties van klanten?
4. Hoe groot is de pool van influencers?
5. Hebben je influencers ermee ingestemd om met je samen te werken aan campagnes of gebruik je een influencer-platform om de juiste influencers te vinden en te selecteren?
6. Heb je een lijst met influencers die je aanraadt niet te gebruiken in campagnes?
7. Werk je met influencers van elke omvang (nano-influencers tot mega-influencers) of concentreer je je op een bepaald type influencer?
8. Welke diensten neem je op in het bereik van je campagnes?
9. Wie bezit de rechten op de content die in de campagnes wordt gedeeld?
10. Welke kanalen moeten we volgens jou overwegen voor deze campagne?
11. Kun je mij diepgaande analyses laten zien die het succes van een campagne aangeven?
12. Wat zijn de belangrijkste statistieken waarop we ons moeten concentreren voor deze campagne?
13. Hoeveel kost deze campagne mij en wat krijg ik voor mijn geld?
14. Kun je garanderen dat de resultaten van deze campagne voldoen aan onze campagnedoelstellingen?
Het is vaak niet nodig om al deze vragen te stellen. Je kunt natuurlijk zelf op onderzoek uitgaan. De meeste vragen worden beantwoord via de website en vaak staan daar ook referenties of casestudy’s. Vervolgens kun je kijken of er voor jou nog relevante vragen in het lijstje staan en deze voorschotelen aan het bureau waar je een goed gevoel bij hebt.
Ons team is gepassioneerd over influencer marketing, met oog voor detail en kwaliteit. We focussen ons op wat echt belangrijk is, namelijk vooruitstrevende samenwerkingen met influencers opzetten voor merken.
Deze gastblog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van
Promoboer
Om hoog te komen én om de nummer #1 positie te behalen binnen Google is er een sterke zoekmachine optimalisatie (seo) vereist. Bij Marcom.nl scannen wij eerst gratis jouw website en adviseren wij jou op het gebied van search engine optimization
Zorg dat je gevonden wordt wanneer potentiële klanten via Google Zoeken en Maps op zoek zijn naar bedrijven als dat van jou. Je betaalt alleen voor resultaten, zoals klikken op je website of telefoontjes naar je bedrijf.
Online B2B & B2C Marketingcommunicatie bureau Marcom beheert jullie sociale media, zodat jullie meer tijd over hebben voor andere bezigheden. Interesse? Lees verder
Optimaliseer uw marketing maximaal door het inzetten van AI tools!
Wij bieden speciale diensten aan voor bedrijven (Business-to-business)
Krijg elke dag super warme leads via het social media platform LinkedIn
Adres:
Flemingweg 7
2408 AV Alphen aan den rijn, Nederland
0641900759
info@marcom.nl
KVK: 78052580
BTW: NL003278948B45
Also see:
Marcom.eu