Google Mijn Bedrijf (GMB) is een essentieel onderdeel van de online aanwezigheid van elk bedrijf en vaak de eerste plaats waar klanten naar actuele informatie over uw bedrijf zoeken. In de huidige tijd waar bedrijven in razend tempo heropenen en weer sluiten, is het van cruciaal belang dat uw Google Mijn Bedrijf-profiel voortdurend wordt vernieuwd. Als uw klanten uw nieuwe openingstijden willen vinden of u willen bellen om te informeren naar uw gezondheids- en veiligheidsprotocollen, dan Googlen ze naar de naam van uw bedrijf en controleren ze in het rechterdeelvenster de informatie die ze nodig hebben. Als het er niet is, dan geeft dat weinig vertrouwen en zoeken ze misschien iets anders.
Google Mijn Bedrijf is altijd belangrijk geweest, omdat dit vaak het eerste is wat uw klanten zien als ze naar uw bedrijf zoeken. De voordelen van GMB zijn talrijk. Hier zijn een paar belangrijke voordelen om u een idee te geven van wat u kunt winnen door uw GMB-account te optimaliseren:
· Een voltooide GMB-lijst kan in zijn eentje de lokale SEO-positie van een bedrijf verbeteren;
· Het zorgt voor een belangrijke eerste indruk voor zoekers die de essentiële informatie van uw bedrijf aan de rechterkant van de interface zien staan;
· GMB heeft Google Maps-integratie, waardoor u uw bedrijf gemakkelijker kunt vinden op 's werelds meest gebruikte app voor mobiele kaarten en routebeschrijvingen;
· Klanten kunnen via de GMB-interface rechtstreeks berichten naar uw bedrijfstelefoon of e-mail sturen;
· Klantrecensies worden weergegeven onder uw GMB-profiel, waardoor uw bedrijf een sociale geloofwaardigheid krijgt die kan concurreren met Yelp of Trustpilot;
· Het is gratis, dus u heeft eigenlijk niets te verliezen.
Bovendien heeft de achteruitgang van reviewplatforms als Yelp of Trustpilot, ertoe bijgedragen dat GMB naar nieuwe hoogten is gestuwd. Steeds vaker verkiezen klanten GMB boven andere platforms om reviews van een bedrijf te verzamelen, dus het helpt om uw GMB actief en geoptimaliseerd te houden.
De gebeurtenissen van het afgelopen jaar hebben GMB in de schijnwerpers van digitale marketing gezet. Waren openingstijden voorheen relatief stabiel en voorspelbaar, tegenwoordig is dat niet altijd het geval, aangezien de maatregelen zo snel veranderen. Wijzigingen in uw werktijden en gezondheidsprotocollen moet u daarom direct aan uw klanten kunnen doorgeven.
Dit is waar GMB uitblinkt. Aangezien Google de eerste plaats is waar uw klanten informatie over uw bedrijf vandaan halen, moet u uw GMB up-to-date houden met uw laatste openingstijden en andere relevante informatie die uw klanten mogelijk nodig hebben. Gelukkig kunt u met GMB het bedrijfsschema van uw bedrijf invoeren op het GMB-paneel, dus het maakt het eenvoudig om eventuele plannings- of bedrijfswijzigingen aan uw publiek door te geven.
Met Google kunt u ook een beschrijving van 750 tekens over uw bedrijf schrijven. In deze paragraaf moet worden beschreven hoe uw bedrijf zich heeft aangepast aan de pandemie en moet informatie bevatten over hoe u de maatregelen naleeft.
Als u een GMB-pagina hebt opgezet en geclaimd, dan is de volgende stap op ervoor te zorgen dat deze is geoptimaliseerd en dat u alle belangrijke informatie heeft ingevuld. Streef ernaar om zoveel mogelijk informatie op GMB te plaatsen. We bespreken een aantal optimalisaties.
Als uw bedrijf is getroffen door de aanhoudende pandemie, is uw eerste taak om de openingstijden in uw account te wijzigen. Volg deze eenvoudige stappen om wijzigingen aan te brengen in uw GMB-account:
· Log in op uw Google Mijn Bedrijf-account.
· Navigeer naar "Info".
· Navigeer naar "Bewerken".
· Pas uw normale kantooruren aan voor elke dag van de week.
· Als u specifieke uren wilt besteden aan bepaalde soorten diensten, zoals afhalen, voeg deze dan toe onder het vak "Meer uren".
· Als u klaar bent, klikt u op 'Toepassen'.
Wanneer u uw openingstijden moet aanpassen, zorg er dan altijd voor dat uw GMB-profiel de wijzigingen weerspiegelt. Op deze manier heb je een referentiepunt voor het geval dat een klant klaagt dat je niet open bent toen je dat wel was. Telkens wanneer u uw openingstijden aanpast, worden uw klanten op de hoogte gebracht van de wijziging via oranje tekst die in uw GMB-paneel verschijnt.
Om een bericht toe te voegen hoeft u alleen maar naar het GMB dashboard te gaan en een nieuw bericht aan te maken. U kunt een afbeelding uploaden, maximaal 300 woorden tekst of een evenementtitel schrijven, inclusief de start-/einddatum. Voeg een call-to-action toe, zoals 'Meer informatie', 'Reserveren', 'Aanmelden', 'Kopen' en 'Aanbieding ontvangen'. De optie om berichten te plaatsen geeft u een extra mogelijkheid om content te delen en producten of diensten te promoten.
Nu u toch bezig bent, kun je de beschrijving van je bedrijf wijzigen door een paar regels toe te voegen over hoe je stappen hebt ondernomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Zorg voor specifieke en concrete informatie. Je kunt vermelden dat je alleen contactloze betalingen accepteert, een mogelijkheid biedt tot afhalen en/of bezorgen. GMB is een uitstekende manier om vertrouwen op te bouwen bij uw klanten en zorgen weg te nemen, dus laat deze kans niet liggen.
Werk vervolgens de foto's van uw bedrijf regelmatig bij. Als u wijzigingen heeft aangebracht in het interieur van uw bedrijf vanwege de pandemie of om een andere reden, laat uw foto's deze wijzigingen dan weergeven en verwijder de oude. Voeg bijvoorbeeld een foto toe van de markeringen voor sociale afstand op uw winkelvloer, als u die heeft.
Zorg ervoor dat uw bedrijf goed is gecategoriseerd voor een betere lokale ranking. Navigeer in uw GMB-configuratiescherm naar het vak "Primaire categorie" en selecteer de categorie die uw bedrijf het beste omschrijft, zoals nagelstudio of koffiebar, en voeg indien nodig een secundaire categorie toe.
Beoordelingen zijn signalen van wat mensen daadwerkelijk van uw bedrijf denken. Ze fungeren ook als sociaal bewijs voor potentiële klanten en helpen hen een beslissing te nemen om al dan niet zaken met u te doen. Of het nu goede of slechte beoordeling zijn, zorg ervoor dat u op alle beoordelingen reageert, zodat klanten weten dat u hen en hun ervaring met uw bedrijf serieus neemt. Dit biedt ook andere (potentiële) klanten vertrouwen. Bedank klanten die een goede recensie achterlaten, omdat het een mate van betrokkenheid laat zien in de fase na de aankoop. Bovendien kunt u beoordelingen gebruiken om verbeteringen door te voeren.
Uit een recent Google-rapport bleek dat 60% van de smartphonegebruikers rechtstreeks contact opnam met bedrijven via de GMB-interface met behulp van de "klik om te bellen" -optie. Het is duidelijk dat GMB geen voorbijgaande rage is, aangezien de meeste klanten het gebruiken als hun primaire contactmethode met lokale bedrijven.
Te midden van de Covid-19-pandemie is het belangrijker dan ooit dat u GMB gebruikt en optimaliseert om nauwkeurige, bijgewerkte informatie over uw bedrijf weer te geven. Zie uw GMB-panel als het eerste aanspreekpunt tussen u en uw klant. Als uw openingstijden of beschrijving verouderd zijn, kunt u het vertrouwen van een klant verliezen en daarmee ook omzet.
Blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions
Om hoog te komen én om de nummer #1 positie te behalen binnen Google is er een sterke zoekmachine optimalisatie (seo) vereist. Bij Marcom.nl scannen wij eerst gratis jouw website en adviseren wij jou op het gebied van search engine optimization
Zorg dat je gevonden wordt wanneer potentiële klanten via Google Zoeken en Maps op zoek zijn naar bedrijven als dat van jou. Je betaalt alleen voor resultaten, zoals klikken op je website of telefoontjes naar je bedrijf.
Online B2B & B2C Marketingcommunicatie bureau Marcom beheert jullie sociale media, zodat jullie meer tijd over hebben voor andere bezigheden. Interesse? Lees verder
Optimaliseer uw marketing maximaal door het inzetten van AI tools!
Wij bieden speciale diensten aan voor bedrijven (Business-to-business)
Krijg elke dag super warme leads via het social media platform LinkedIn
Adres:
Flemingweg 7
2408 AV Alphen aan den rijn, Nederland
0641900759
info@marcom.nl
KVK: 78052580
BTW: NL003278948B45
Also see:
Marcom.eu