Hoe moet je online adverteren?
Waar kan dit, de voordelen + kosten
Online adverteren, hoe belangrijk is het tegenwoordig en hoe werkt het precies? Er komt veel
meer bij kijken dan je denkt. In deze blog lees je alles over hoe je online moet adverteren, waar het
allemaal kan, de voordelen + kosten van online adverteren.
Hoe moet je online adverteren?
Vandaag de dag is online adverteren erg belangrijk voor bedrijven. Je komt online advertenties overal
tegen tegenwoordig. Online adverteren werkt als volgt: adverteerders betalen uitgevers van online
media voor het tonen van advertenties. Er zijn ook heel veel verschillende soorten advertenties. De
techniek van online adverteren wordt ook steeds vernieuwender en beter.
Er wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van big data, smart content, advertentie-
machtingssystemen, digitale profielen en nog veel meer. Dit alles gebeurd achter de schermen, zodat
voor de adverteerder een gebruiksvriendelijke omgeving wordt gecreëerd, die gemakkelijker te
begrijpen is dan voorheen.
Met online adverteren kan je ook heel goed je doelgroep vinden en bereiken. De content van je
online advertentie is daarentegen erg belangrijk. De ontvangers van de advertenties moeten worden
aangesproken, ze moeten het gevoel krijgen dat ze op advertentie willen klikken. Het is belangrijk dat
je verschilt van je concurrenten, zodat je als bedrijf origineel blijft.
Waar kan je online adverteren?
Je kan op heel veel verschillende kanalen online adverteren. Een van de mogelijkheden om met
gericht adverteren online beter te gaan scoren, is Google (zoekmachine adverteren). Dit is de grootste zoekmachine van de wereld en wordt dagelijks onwijs veel gebruikt. Op google is het bijvoorbeeld een mogelijkheid om te kiezen voor Search Engine Advertising (SEA). Hierbij betaal je voor reclame van je producten en diensten in zoekmachines. Je kunt hiervoor google ads gebruiken.
Daarnaast kan je ook online adverteren op social media adverteren. Als je dit aanpakt kan dit een hele goede
keuze zijn. Je moet hierbij wel rekening houden met de doelgroep van het platform. Op social media
kan je adverteren op Facebook, YouTube, Instagram, Tiktok en LinkedIn. Elke van deze kanalen
hebben een andere doelgroep.
Je kan er ook voor kiezen om te adverteren via de e-mail en direct mail. Je hebt veel aan e-mailmarketing als je veel adressenbestand hebt. Met direct mail val je meer op. Met e-mailmarketing heb je wel het voordeel dat de kosten relatief laag zijn. Een nadeel is weer dat de ontvanger toestemming moet hebben gegeven voor het ontvangen van de mail.
Voordelen en kosten online adverteren
Er zitten heel veel voordelen aan online adverteren. Een van de voordelen aan online adverteren
is dat de resultaten van online advertenties meetbaar zijn. Je kan precies zien hoe vaak er op jouw advertentie geklikt is en hoeveel mensen de advertentie gezien hebben. Bij offline adverteren kan je dit niet bijhouden en zo kun je dus niet goed meten of je offline advertentie goed werkt. Ook is het bereik van online adverteren veel groter.
Over het algemeen worden online advertenties veel meer bekeken dan offline advertenties. Ook kun
je mensen uit het buitenland bereiken met online advertenties. Met online advertenties kan je
gerichter op je doelgroep pijlen. Je kan dit doen op basis van interesses, intenties en allerlei andere
gegevens. Je kan in tegenstelling tot offline adverteren met online adverteren altijd tussentijds je
advertentie bijsturen of veranderen. En tot slot is online adverteren ook meestal goedkoper dan
offline adverteren.
Online adverteren kost wel altijd geld, dus het is wel slim als je wilt online adverteren om uit te
zoeken wat je budget is. Dit geeft je een inzicht in hoeveel advertenties je online kunt zetten, op
hoeveel verschillende kanalen en voor welke periode. De kosten van online adverteren verschilt per
platform en per branche.
Gemiddeld liggen de kosten om online te adverteren tussen de €100,- en €1500,- per maand. Dit is
afhankelijk wat voor campagne het is en de sector van het bedrijf. Maar op social media kan je
tegenwoordig ook vanaf €5,- per dag adverteren. Voor het adverteren op Google betaal je gemiddeld
tussen de €0,20 a €2,- per klik op de zoekpagina van Google. Dit is voor branches met weinig
concurrentie. Branches met veel concurrentie kunnen zomaar €5,- tot €20,- betalen per klik
(afhankelijk van de conversie).
Wil je met jouw bedrijf, idee of product adverteren? Laat het ons dan even weten, dan geven wij jou
Om hoog te komen én om de nummer #1 positie te behalen binnen Google is er een sterke zoekmachine optimalisatie (seo) vereist. Bij Marcom.nl scannen wij eerst gratis jouw website en adviseren wij jou op het gebied van search engine optimization
Zorg dat je gevonden wordt wanneer potentiële klanten via Google Zoeken en Maps op zoek zijn naar bedrijven als dat van jou. Je betaalt alleen voor resultaten, zoals klikken op je website of telefoontjes naar je bedrijf.
Online B2B & B2C Marketingcommunicatie bureau Marcom beheert jullie sociale media, zodat jullie meer tijd over hebben voor andere bezigheden. Interesse? Lees verder
Optimaliseer uw marketing maximaal door het inzetten van AI tools!
Wij bieden speciale diensten aan voor bedrijven (Business-to-business)
Krijg elke dag super warme leads via het social media platform LinkedIn
Adres:
Flemingweg 7
2408 AV Alphen aan den rijn, Nederland
0641900759
info@marcom.nl
KVK: 78052580
BTW: NL003278948B45
Also see:
Marcom.eu