Conversie optimalisatie, wat houdt dat in? Dat is een vraag die vaak gesteld wordt door ondernemers en eigenaren van MKB-bedrijven. Ze zijn vertrouwd met online marketing en beginnen steeds meer te begrijpen van SEO en SEA, maar de term conversie optimalisatie blijft nogal eens onbekend in het MKB.
Om die reden licht ik eerst de term 'conversie optimalisatie' toe, voordat ik inga op hoe je daadwerkelijk de effectiviteit van je online aanwezigheid, oftewel de conversie optimalisatie van je website of webshop, significant kunt verbeteren voor meer online resultaat.
Conversie optimalisatie draait om het verbeteren van de kans, de frequentie en het aantal keren dat individuele gebruikers van je website een actie ondernemen die gunstig is voor jouw organisatie. Met andere woorden, het draait erom het maximale uit je bezoekers te halen.
Een conversie, nog een term die nader bekeken wordt, is een gewenste actie die bezoekers op jouw website of webshop ondernemen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- Een offerteaanvraag
- Een initiële bestelling
- Een telefoongesprek
- Inschrijving voor een programma
- Aanmelding voor een nieuwsbrief
- En meer.
Conversie optimalisatie betekent niets minder dan streven naar het verkrijgen van meer waarde uit je bezoekers. Dit heeft niets te maken met het simpelweg genereren van meer bezoekers, maar draait om het vergroten van het aantal aanvragen en bestellingen vanuit hetzelfde aantal bezoekers.
Hier liggen immense kansen voor het MKB, aangezien veel winkels en websites van MKB-ondernemingen hier nog te weinig aandacht aan hebben besteed.
Dit artikel zal deze vraag beantwoorden. De tips die hier gepresenteerd worden, zijn gebaseerd op een schat aan bedrijfscases die in de afgelopen 15 jaar zijn behandeld door Marco Bouman. Hier schuilt aanzienlijke ervaring in. Profiteer hiervan, maak je website of webshop onweerstaanbaar en boek resultaat zonder dat je meteen het aantal bezoekers hoeft te verhogen!
Bij de meeste MKB-webshops en -websites zijn de meeste bezoekers nieuw (in tegenstelling tot platforms als bol.com of Coolblue). Daarom is het van belang om nieuwe bezoekers zo effectief mogelijk te vertellen wie je bent, wat je doet, waarin je uitblinkt en wat je onderscheidend maakt. Vertellen en tonen staat gelijk aan positionering.
Positionering omvat ook het inzetten van USP's. Met unieke verkoopargumenten. Bezoekers zijn hier gevoelig voor en willen weten waar je voor staat. In veel conversie optimalisatieprojecten die ik met MKB'ers heb uitgevoerd, zijn deze USP's keurig in de kop van de website verwerkt, direct zichtbaar op elke pagina. Kortom, kleurrijk presenteren: USP's.
Naast de kortere USP's is het van groot belang om deze kleur (van de USP's en onderscheidende kenmerken) te integreren in de teksten. Dit geldt voor de homepageteksten, product- en dienstbeschrijvingen en alle andere teksten. Hiermee transformeer je niet slechts een proces of lijst van specificaties, maar verkoop je met ieder woord.
Een vitaal onderdeel van conversie optimalisatie zijn de teksten. Wie is de afzender van deze teksten? Spreek je de doelgroep aan met 'jij' en 'je' in plaats van 'u'? Ook van belang is waar de teksten over gaan. Worden er gaten of boormachines verkocht (het benadrukken van het resultaat wordt hoger gewaardeerd dan het benoemen van de oplossing)? En sluiten de teksten aan bij de lezer, worden er dilemma's behandeld waar zij mee kampen? Overredende webteksten fungeren als een magneet.
Het verrassende is dat conversie niet alleen door de website zelf wordt beïnvloed (positionering, ontwerp, snelheid, teksten, enz.), maar ook door de herkomst van de bezoekers. Met meer dan 13 jaar ervaring weet ik dat organisch verkeer vaak (bijna altijd) van hoge kwaliteit is: het leidt tot langere sessieduur en een lager bouncepercentage. Investeer in organisch verkeer (SEO) om je conversieratio te verhogen. Dit in tegenstelling tot affiliatiemarketing, dat de conversie juist kan verlagen.
Veel MKB-websites en -shops zijn nog traag, onvoldoende geoptimaliseerd voor mobiel (wat jaar na jaar toeneemt) en lijken vaak op online folders. Soms zijn ze overladen met teksten en navigatie, wat bezoekers bemoeilijkt bij het vinden van wat ze zoeken. Het hebben van een solide basis houdt in dat bezoekers niet snel vertrekken om een van deze redenen.
Naast het creëren van een uitstekende eerste indruk, is het essentieel om mogelijke obstakels voor conversie (drempels) effectief aan te pakken.
Hieronder staan enkele veelvoorkomende conversie-obstakels:
- Buitensporig Lange Teksten: Online lezen is vaak oppervlakkiger. Wanneer teksten te lang zijn, verliezen mensen sneller hun interesse. Het toepassen van witruimte kan hierbij helpen.
- Snelle Laadtijden: Een veelvoorkomende bron van frustratie. Het oplossen van dit probleem heeft ook positieve effecten op organische zoekresultaten, aangezien een snelle website beter scoort in zoekmachines.
- Overmatig Commercieel: Wees voorzichtig met het gebruik van pop-ups en automatische berichten, aangezien deze bezoekers kunnen afschrikken.
- Onverzorgd Ontwerp: Bij het nastreven van conversie optimalisatie is het van belang dat bezoekers niet afhaken door een inconsistente, slecht uitgevoerde vormgeving.
- Transparantie: Veel bezoekers hechten waarde aan het weten wie er achter een website zit. Als deze informatie ontoereikend is, kan dit een reden zijn voor bezoekers om af te haken.
- Actualiteit: Wanneer je gegevens gebruikt, is het van belang om deze up-to-date te houden om relevant te blijven.
- Verplichte Velden: Het verhogen van conversies betekent dat je het reageren zo makkelijk mogelijk moet maken. Te lange formulieren of verplichte velden kunnen echter drempels vormen voor potentiële interactie.
De bovengenoemde zeven essentiële tips voor conversie optimalisatie bij het MKB zijn besproken. Maar er zijn er nog veel meer. Iedere situatie (zo werk ik) is uniek. Voor elke website of webshop gelden andere aandachtspunten.
Het in kaart brengen van al deze conversiegerelateerde aspecten is het startpunt als het gaat om conversie optimalisatie.
Ben jij ook geïnteresseerd in conversie optimalisatie? Kijk dan eens op de website van Marco Bouman, een expert in conversie optimalisatie voor het MKB sinds 2007.
Hopelijk hebben deze tips je aan het denken gezet. Heb je vragen? Aarzel dan niet om contact op te nemen. Jouw streven naar een verhoogde conversie is onze gedeelde ambitie.
Om hoog te komen én om de nummer #1 positie te behalen binnen Google is er een sterke zoekmachine optimalisatie (seo) vereist. Bij Marcom.nl scannen wij eerst gratis jouw website en adviseren wij jou op het gebied van search engine optimization
Zorg dat je gevonden wordt wanneer potentiële klanten via Google Zoeken en Maps op zoek zijn naar bedrijven als dat van jou. Je betaalt alleen voor resultaten, zoals klikken op je website of telefoontjes naar je bedrijf.
Online B2B & B2C Marketingcommunicatie bureau Marcom beheert jullie sociale media, zodat jullie meer tijd over hebben voor andere bezigheden. Interesse? Lees verder
Optimaliseer uw marketing maximaal door het inzetten van AI tools!
Wij bieden speciale diensten aan voor bedrijven (Business-to-business)
Krijg elke dag super warme leads via het social media platform LinkedIn
Adres:
Flemingweg 7
2408 AV Alphen aan den rijn, Nederland
0641900759
info@marcom.nl
KVK: 78052580
BTW: NL003278948B45
Also see:
Marcom.eu