Wat is een Social Mediamanager en wat kost het?
Wat is een Social Mediamanager en wat kost het?

Een social mediamanager kan van onschatbare waarde zijn voor een bedrijf of organisatie die online actief wil zijn. Maar wat houdt een social mediamanager precies in en wat zijn de voordelen? In deze blog lees je alles wat je moet weten over een social mediamanager.
Wat is een social mediamanager?
Een social mediamanager is verantwoordelijk voor het beheer van de social media-accounts van een merk, bedrijf of organisatie. Zij zorgen ervoor dat de geplaatste content overeenkomt met het imago en de doelstellingen van het bedrijf en dat de accounts up-to-date blijven. Een goede social mediamanager is creatief en strategisch ingesteld, en zorgt voor een betere naamsbekendheid door online volgers te creëren. Een social mediamanager houdt zich ook altijd op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van social media en ontwikkelt zichzelf continu. Daarnaast houdt hij of zij rapporten bij over de kwalitatieve en kwantitatieve resultaten en kan deze analyses maken.
Wat doet een social mediamanager?
Een social mediamanager stelt voor het hele jaar een social media plan op, waarin de doelstellingen voor het jaar en de kanalen die ingezet kunnen worden, worden vastgelegd. Op basis van dit plan wordt besloten welke social mediakanalen het beste kunnen worden ingezet. De dagelijkse werkzaamheden van een social mediamanager verschillen per klant en omvatten het maken, plannen en posten van social media berichten op verschillende kanalen. Ook worden vragen van klanten beantwoord en zoekt een social mediamanager dagelijks naar verbeterde content om de kwaliteit van de social mediakanalen te verhogen. Op een dag wordt er ook gezocht naar andere methodes om de uiteindelijke doelstellingen te bereiken.
Wat zijn de kosten van een social mediamanager?
De kosten voor het inzetten van een social mediamanager variëren sterk. Het kan al vanaf €99,- per maand, afhankelijk van het aantal taken dat de manager moet uitvoeren. Er zijn pakketten waarbij je alleen voor de content betaalt, maar ook pakketten die volledig gericht zijn op het reageren op potentiële klanten. Tot slot zijn er pakketten die echt totale ontzorging bieden.
Voordelen van een social mediamanager
Een social mediamanager kan van onschatbare waarde zijn voor een bedrijf of organisatie. Als je als bedrijf zelf social mediakanalen aanmaakt, kan het zijn dat het nog niet de gewenste resultaten oplevert. Veel bedrijven laten hun social mediakanalen daarom over aan een social mediamanager. Dit zijn enkele voordelen van het uitbesteden van social media beheer:
- Tijdbesparing: als je zelf je social mediakanalen beheert voor je bedrijf, zit daar enorm veel tijd in. Het uitbesteden aan een expert bespaart kostbare tijd, die je waarschijnlijk graag in andere zaken van je bedrijf steekt.
- Ervaring en expertise: een social mediamanager heeft vaak jarenlange ervaring en expertise op het gebied van social media marketing. Hierdoor kan hij of zij een strategie opstellen die past bij de doelstellingen van het bedrijf en de markt waarin het opereert. De manager weet ook wat werkt en wat niet werkt op social media, en kan zo de juiste content creëren om de doelgroep te bereiken en te boeien.
- Professionele uitstraling: het uitbesteden van social media beheer aan een professional zorgt voor een professionele uitstraling van het bedrijf op social media. Een social mediamanager kan namelijk ervoor zorgen dat alle content van hoogwaardige kwaliteit is en dat de boodschap van het bedrijf consistent wordt uitgedragen.
- Meer online zichtbaarheid: een social mediamanager kan ervoor zorgen dat het bedrijf meer online zichtbaarheid krijgt door het creëren van kwalitatieve content en het opzetten van gerichte social mediacampagnes. Hierdoor kan het bedrijf meer volgers aantrekken en de naamsbekendheid vergroten.
Tips voor het werken met een social mediamanager
Een social mediamanager kan van grote waarde zijn voor een bedrijf of organisatie die online actief wil zijn. Door het uitbesteden van social media beheer kan het bedrijf zich richten op de kernactiviteiten en bespaart het tijd en geld. Daarnaast zorgt een social mediamanager voor een professionele uitstraling en vergroot hij of zij de online zichtbaarheid van het bedrijf. Het inhuren van een social mediamanager kan een slimme investering zijn om het bedrijf te laten groeien en meer succesvol te maken op social media.
Wil jij ook profiteren van de voordelen van een social mediamanager voor jouw bedrijf of organisatie? Neem dan vandaag nog contact met ons op en maak gebruik van ons gratis kansenonderzoek.
Benieuwd? Vraag een GRATIS adviesgesprek aan!










Bekijk ook onze diensten:
Lijst van diensten
-
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Om hoog te komen én om de nummer #1 positie te behalen binnen Google is er een sterke zoekmachine optimalisatie (seo) vereist. Bij Marcom.nl scannen wij eerst gratis jouw website en adviseren wij jou op het gebied van search engine optimization
-
Zoekmachine adverteren (SEA)
Zorg dat je gevonden wordt wanneer potentiële klanten via Google Zoeken en Maps op zoek zijn naar bedrijven als dat van jou. Je betaalt alleen voor resultaten, zoals klikken op je website of telefoontjes naar je bedrijf.
-
Sociale media MarketingLijstitem 1
Online B2B & B2C Marketingcommunicatie bureau Marcom beheert jullie sociale media, zodat jullie meer tijd over hebben voor andere bezigheden. Interesse? Lees verder
-
AI MarketingLijstitem 3
Optimaliseer uw marketing maximaal door het inzetten van AI tools!
-
B2B
Wij bieden speciale diensten aan voor bedrijven (Business-to-business)
-
Leads via LinkedInLijstitem 2
Krijg elke dag super warme leads via het social media platform LinkedIn