Simpele tips om je retourlogistiek te verbeteren

Als je producten verzend, zul je altijd te maken krijgen met retouren. Het is dan ook belangrijk om je retourproces zo goed mogelijk te laten verlopen. Niet alleen voor jezelf en je bedrijf, maar vooral voor de klant. De klant is al ontevreden en stuurt wat terug, dus het is van groot belang dat je retourlogistiek vloeiend verloopt. We geven je wat simpele tips hoe je deze kunt verbeteren.
Hoe ontvang je de retouren en waar handel je ze af?
Als bedrijf is het belangrijk dat de retouren centraal binnenkomen en elke keer op dezelfde manier verwerkt worden. Wanneer je meerdere winkelketens hebt, maar ook een webshop, is het bijvoorbeeld slim om ook retouren in de winkels mogelijk te maken. Wanneer je alleen een webshop hebt, is het slim om je retouren op een lokale plek te ontvangen en af te handelen. Het optimaliseren retourproces begint al bij het inrichten van een goede plek in je magazijn. Zo houdt je de retouren centraal en zal het afhandelen ook sneller gaan.
Het retourbeleid
Zorg dat er binnen alle takken van het bedrijf, zowel de webshop als de winkels, hetzelfde retourbeleid wordt gevolgd. De eerste stap is dus het opstellen van een goed en vooral duidelijk retourbeleid. Het belangrijkste hierbij is hoe het aan de klant vermeld wordt zodat het duidelijk is. Zo weet de klant precies waar deze aan toe is. Zorg dat het retourbeleid makkelijk op de website te vinden is of het mee te leveren op een kaartje bij de levering. Zo kunnen er geen misverstanden ontstaan en zal je klantenservice minder vragen over retouren krijgen.
Maak het retouren makkelijk en communiceer het
Om het retouren voor zowel jezelf als de klant makkelijk te maken, kan het bijvoorbeeld handig zijn om een retouretiket mee te sturen. Ook een hersluitbare doos maakt het retouren een stuk makkelijker. Het meezenden met een retouretiket kan duur uitvallen, maar het maakt wel de klantbeleving een stuk beter. Je kunt er ook voor kiezen om de retouren online aan te laten melden door de klant, waarna ze zelf het retouretiket kunnen printen. In deze online retourportalen kan ook de communicatie met de klant gedaan worden.
Dit maakt het overzichtelijk voor de klant, voorkomt extra werk voor de klantenservice en schept vertrouwen bij de klant aangezien ze elk moment inzicht krijgen in hoe ver de retour verwerkt is.
Benieuwd? Vraag een GRATIS adviesgesprek aan!










Bekijk ook onze diensten:
Lijst van diensten
-
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Om hoog te komen én om de nummer #1 positie te behalen binnen Google is er een sterke zoekmachine optimalisatie (seo) vereist. Bij Marcom.nl scannen wij eerst gratis jouw website en adviseren wij jou op het gebied van search engine optimization
-
Zoekmachine adverteren (SEA)
Zorg dat je gevonden wordt wanneer potentiële klanten via Google Zoeken en Maps op zoek zijn naar bedrijven als dat van jou. Je betaalt alleen voor resultaten, zoals klikken op je website of telefoontjes naar je bedrijf.
-
Sociale media MarketingLijstitem 1
Online B2B & B2C Marketingcommunicatie bureau Marcom beheert jullie sociale media, zodat jullie meer tijd over hebben voor andere bezigheden. Interesse? Lees verder
-
AI MarketingLijstitem 3
Optimaliseer uw marketing maximaal door het inzetten van AI tools!
-
B2B
Wij bieden speciale diensten aan voor bedrijven (Business-to-business)
-
Leads via LinkedInLijstitem 2
Krijg elke dag super warme leads via het social media platform LinkedIn