Reclamebureau, marketingbureau, communicatiebureau of marketingcommunicatiebureau?
Er zijn vele verschillende soorten bureaus. Vaak zie je hierdoor het bos niet meer. Wat is nou precies het verschil tussen een marketingbureau, marketingcommunicatiebureau, communicatiebureau of reclamebureau?
Uit recent onderzoek blijkt dat de bureau-eigenaren dit zelf vaak niet eens weten. vijf jaar geleden waren er ruim drie keer zoveel reclamebureaus als marketing- of communicatiebureaus. Tegenwoordig zijn er net zoveel marketingcommunicatiebureaus als reclamebureaus.
Het verschil
Een reclamebureau is een uitvoerend bureau. vaak gericht op offline reclame, zoals advertenties op stations, langs de snelweg en/of in een tijdschrijf, vakblad of magazine.
Een marketingbureau heeft de focus meer op de strategie liggen, terwijl een communicatiebureau meer een tactische instelling heeft. Een marketingbureau kijkt die voornamelijk wie de doelgroep is en wat de doelstelling is.
Ze proberen de klant (van de klant) te begrijpen, analyseren de markt en analyseren de spelers (mogelijke concurrenten) op deze markt.
Een communicatiebureau kijkt wat de boodschap is om deze markt aan te spreken en zorgt voor het concept. Een reclamebureau zorgt voor de realisatie en de uitvoering van de gekozen strategie.
Bij een marketingcommunicatiebureau gaat het over over het overbrengen van een boodschap, met als doel het gedrag, attitude en kennis van de mens te beïnvloeden in de gewenste richting.
Kort samengevat is er dus veel overlap bij deze verschillende bureaus. Persoonlijk zijn wij van mening dat het beste bureau er eentje is die van alles wat pakt. Een goed bureau kijkt dus niet alleen wat de markt en de boodschap is, maar vertaalt deze ook naar middelen. In onze optiek is een marketingcommunicatiebureau de beste keuze hiervoor. Maar nog belangrijker is om een goede klik met het bureau te hebben. U moet immers samen met het gekozen bureau de boodschap overbrengen.