Kantoorruimte huren? 5 Slimme tips voor start-ups en kleine bedrijven

Het huren van kantoorruimte zou geen hoofdpijndossier moeten zijn, zelfs niet voor start-ups en kleine bedrijven. Desalniettemin kan een nieuwe werkplek vinden aanvoelen als een gigantische stap. Tal van vragen zullen tijdens de zoektocht in je opkomen – Waar begin je? Wat heb je écht nodig? En hoe houd je het betaalbaar? Met deze vijf slimme tips weet jij precies waar je op moet letten, zodat je snel aan de slag kunt in een werkplek die jouw onderneming siert.
1. Begin met een duidelijke analyse van je behoeften
Ga niet zomaar op zoek zonder te weten wat je écht nodig hebt. En om daarachter te komen moet je jezelf een aantal kritische vragen stellen, zoals: Hoeveel mensen werken er dagelijks op kantoor? Heb je vergaderruimtes nodig? Is privacy belangrijk, of is een gedeelde omgeving ook interessant?
Voor de solopreneur kan een dedicated desk in een coworking space bijvoorbeeld perfect zijn. Dat is een vaste werkplek in een gedeelde ruimte, waar je gebruik kunt maken van gezamenlijke faciliteiten zoals snelle wifi, koffie en vergaderruimtes.
Klein team met behoefte aan focus? Dan is een unit of private office wellicht geschikter, een eigen afgesloten ruimte waar je ongestoord kunt werken en het teamproductiviteit optimaal blijft.
Kortom, krijg allereest je behoeften helder onder ogen. Zo bespaar je tijd én voorkom je dat je de verkeerde ruimte kiest.
2. Locatie is meer dan een stip op de kaart
De locatie van je werkplek is belangrijk voor zoveel aspecten. Denk aan bereikbaarheid, de nabijheid van restaurants voor zakelijke lunches, een inspirerende werkomgeving, en zelfs hoe centraal je gevestigd bent voor je teamleden. Zijn er klanten en partners die je bezoeken? Die zullen een professionele setting vast en zeker waarderen.
Check daarom of je kantoorruimte zich in een representatief gebouw bevindt en of er voldoende faciliteiten aanwezig zijn, zoals vergaderruimtes of een receptie – mocht dit belangrijk voor je zijn. Bovendien is het handig om voorzieningen zoals openbaar vervoer, parkeergelegenheid en fietsbereikbaarheid in de buurt te hebben.

3. Wees slim met je budget (en denk verder dan de huurprijs)
De huurprijs is slechts een deel van het verhaal. Kijk naar wat er bij de prijs inbegrepen is: zaken zoals internet, schoonmaak, koffie en gebruik van gemeenschappelijke ruimtes kunnen je flink wat geld besparen.
4. Kies voor flexibiliteit zonder concessies
Als start-up weet je nooit precies hoe snel je groeien gaat. Een kantoorruimte die je vandaag past, kan over zes maanden te klein zijn! Gelukkig zijn er flexibele contracten, zoals maandelijkse huur van een dedicated desk of unit, die je de vrijheid geven om snel op te schalen. Er bestaan zelfs moderne bedrijfsverzamelgebouwen met modulaire opties, om eenvoudig uit te breiden binnen hetzelfde pand.
5. Netwerken begint bij je werkplek
Menig kantoor is zoveel meer dan een werkplek; het is een netwerkhub. Voor netwerkende ondernemers kunnen gedeelde ruimtes interessant zijn, want hier ontmoet je ondernemers, creatieve denkers en potentiële klanten. Een bruisende community om ideeën samen tot leven te brengen en nieuwe samenwerkingen te starten. En wie weet zit jouw volgende klant wel naast je!
Zoek je een kantoorruimte Rotterdam? In Het Industriegebouw huur je een dedicated desk, unit, private office of retail ruimte. Dé plek voor werken, netwerken of zelfs het organiseren van jouw eigen evenement, zoals meetings, lezingen of een bedrijfsborrel. Ontdek de mogelijkheden op https://hetindustriegebouw.nl.
Dit artikel is gesponsord
Benieuwd? Vraag een GRATIS adviesgesprek aan!










Bekijk ook onze diensten:
Lijst van diensten
-
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Om hoog te komen én om de nummer #1 positie te behalen binnen Google is er een sterke zoekmachine optimalisatie (seo) vereist. Bij Marcom.nl scannen wij eerst gratis jouw website en adviseren wij jou op het gebied van search engine optimization
-
Zoekmachine adverteren (SEA)
Zorg dat je gevonden wordt wanneer potentiële klanten via Google Zoeken en Maps op zoek zijn naar bedrijven als dat van jou. Je betaalt alleen voor resultaten, zoals klikken op je website of telefoontjes naar je bedrijf.
-
Sociale media MarketingLijstitem 1
Online B2B & B2C Marketingcommunicatie bureau Marcom beheert jullie sociale media, zodat jullie meer tijd over hebben voor andere bezigheden. Interesse? Lees verder
-
AI MarketingLijstitem 3
Optimaliseer uw marketing maximaal door het inzetten van AI tools!
-
B2B
Wij bieden speciale diensten aan voor bedrijven (Business-to-business)
-
Leads via LinkedInLijstitem 2
Krijg elke dag super warme leads via het social media platform LinkedIn